Ahad, 8 Mei 2011

Denggi


Apakah itu Denggi?

Denggi berpunca daripada empat virus yang berkait rapat (DEN-1, DEN-2, DEN-3 atau DEN-4). Ia merebak kepada manusia melalui gigitan nyamuk yang telah dijangkiti virus denggi. Demam denggi adalah penyakit seperti selesema yang teruk, yang boleh dihidapi oleh bayi, kanak-kanak dan remaja tetapi jarang sekali menyebabkan kematian. Dua bentuk denggi yang paling berbahaya adalah:

Demam Denggi Berdarah (DHF) dan Sindrom Renjat Denggi (DSS).

 
Bagaimana ia berjangkit?

Virus denggi berjangkit kepada manusia melalui gigitan nyamuk Aedes betina yang dijangkiti. Nyamuk secara amnya mendapat virus tersebut semasa menghisap darah seseorang yang menghidap denggi. Sebaik sahaja dijangkiti, sepanjang hidupnya, seekor nyamuk itu boleh memindahkan virus tersebut kepada individu yang mudah dijangkiti. Virus denggi itu kemudian mengalir dalam darah manusia yang telah dijangkitinya itu selama 3-14 hari (purata 4 hingga 6 hari). Individu tersebut mungkin diserang demam secara tiba-tiba serta berbagai-bagai tanda dan simptom yang tidak khusus. Denggi tidak boleh merebak secara langsung dari seorang ke seorang yang lain.

Apakah simptomnya?

Tanda dan simptom demam denggi berbeza-beza mengikut usia pesakit. Simptom-simptom utama denggi adalah demam panas, sakit kepala yang teruk, sakit belakang, sakit sendi, rasa loya dan muntah, sakit mata dan ruam. Bayi dan kanak-kanak kecil mungkin mengalami demam dan ruam. Mereka akan mengalami kesakitan yang agak kurang berbanding dengan kanak-kanak yang lebih besar dan orang dewasa.
 
Demam Denggi Berdarah dan Sindrom Renjat Denggi
Demam Denggi Berdarah (DHF) dan Sindrom Renjat Denggi (DSS) boleh dikesan melalui serangan demam secara tiba-tiba, setinggi 40-41ºC. Ia akan berlanjutan selama 2 hingga 7 hari dengan tanda dan simptom demam denggi yang serupa. Ini diikuti oleh rerambut darah yang ‘bocor’, yang membolehkan komponen bendalir keluar daripada pembuluh darah, menyebabkan pendarahan renjatan dan berdarah seperti hidung atau gusi berdarah, dan kemungkinan pendarahan dalaman. Bilangan platelet akan merosot sehingga kurang daripada 100,000/mm3.
Tempoh berlakunya DHF adalah 7-10 hari. Semasa dalam fasa awal serangan denggi, adalah sukar untuk membezakan DHF/DSS daripada demam Denggi atau penyakit bervirus yang lain. Peringkat kritikal DHF/DSS berlaku paling kerap, 24 jam selepas suhu badan jatuh atau di bawah paras normal. Jika Demam Denggi Berdarah tidak dirawat, ia boleh membawa kepada Sindrom Renjat Denggi.
Untuk para pesakit yang menghidap DHF atau DSS yang teruk, demam serta tanda dan simptom yang tidak khusus akan berlaku untuk beberapa hari. Ia diikuti pula dengan keadaan pesakit yang merosot secara tiba-tiba. Pesakit tersebut mungkin kelihatan tidak bermaya dan menjadi resah. Tanda-tanda kegagalan peredaran darah adalah seperti:

• tekanan darah yang rendah
• denyutan nadi yang laju tetapi lemah
• sakit perut yang teramat
• kulit berlengas dan sejuk serta
kelihatan resah

Tanda-tanda pendarahan adalah seperti bintik-bintik merah di bawah kulit, gusi, hidung serta gastro-usus berdarah dan kadang kala aliran haid yang berlebihan. Mereka kerap mengalami sakit perut yang teruk, sejurus sebelum serangan renjatan.

1) Demam Denggi Panas
Ini merupakan peringkat yang paling ringan, seseorang pesakit itu boleh mengalami beberapa atau semua gejala denggi berikut:
Demam panas sehingga 40.6 darjah Celsius
• Sakit kepada dan sakit belakang
• Tompoh-tompok ruam merah pada permukaan kulit yang muncul dan hilang selepas beberapa hari dan kemudian muncul lagi
• Sakit pada sendi dan otot
• Sakit di belakang mata
• Rasa muntah-muntah dan cirit birit
Tanda-tanda tersebut biasanya mulai muncul 4 – 7 hari selepas digigit oleh nyamuk aedes. Demam denggi panas jarang menyebabkan kematian dan biasanya akan sembuh dalam masa seminggu.


2)Demam Denggi Berdarah
Demam denggi jenis ini biasanya bermula dengan cara yang sama seperti Demam Denggi Panas biasa dan ia mula menjadi semakin teruk selepas beberapa hari. Demam jenis bahaya ini menunjukkan tanda-tanda demam denggi biasa bersamaan gejala tambahan berikut:
Penurunan tahap platlet darah yang ketara
Pendarahan di bawah kulit yang menghasilkan tompok-tompok merah unggu seperti kena tumbukan.
Pendarahan pada hidung, mulut dan gusi gigi
Kerosakan pada system aliran darah dan limfa
Kematian
3)Kejutan Demam Denggi (Dengue Shock)
Jenis ini merupakan bentuk denggi yang paling parah atau ketara. Tanda-tanda kejutan denggi adalah seperti berikut:
Kekaburan fikiran
Sakit perut yang ketara
Muntah-muntah dan cirit-birit
Pendarahan dalaman dan luar yang banyak
Penurunan tekanan darah yang mendadak
Kematian serta-merta


Tempoh pengeraman / Incubation period
(Masa di antara gigitan nyamuk hingga tercetusnya simptom)
Tempoh pengeraman untuk Demam Denggi dan Demam Denggi Berdarah berlanjutan dari 3 hingga 14 hari. Tempoh purata pengeraman ialah 4-6 hari.

Bagaimana mengesahkan denggi?
Jangkitan denggi didiagnosis dalam makmal dengan mengesan antibodi khusus dalam serum pesakit (ujian serologi) lima hari selepas menghidap demam. Jika perlu, ujian tersebut harus diulang selepas 2-3 minggu. Sebilangan kit ujian cepat yang berdasarkan sampel serum tunggal boleh didapatkan secara komersil tetapi mungkin kurang sensitif daripada ujian serologi yang konvensional. Semasa lima hari pertama mengalami demam, jangkitan denggi boleh didiagnosis melalui pengesanan molekul (tindak balas berantai polimerase) & antigen denggi (antigen NS 1). Darah untuk ujian diagnostik harus diambil daripada pesakit secepat mungkin selepas tercetusnya simptom.

Apakah jenis rawatan yang
terdapat untuk demam Denggi?
Tiada terdapat drug antivirus untuk merawat denggi. Rawatan utamanya adalah untuk mengawal simptom dan mencegah komplikasi yang timbul daripada DHF dan DSS yang teruk. Pengawalan awal bergantung pada pemantauan harian yang rapi bagi bilangan platelet, supaya pesakit dapat menerima terapi penggantian bendalir dan pemasukan platelet jika perlu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan